Η ακαδημαϊκή φυσιογνωμία και η αποστολή του Τμήματος ΚΕ
Το επιστημονικό πεδίο της «Κοινωνικής Εργασίας» εντάσσεται στα καθιερωμένα διεθνώς επιστημονικά πεδία της Ανώτατης Εκπαίδευσης, όπως αυτά προσδιορίζονται από την διεθνή κατηγοριοποίηση των επιστημονικών πεδίων στην εκπαίδευση της UNESCO (ISCED 2013).
Η στρατηγική του Ιδρύματος για την ακαδημαϊκή ανάπτυξη και τη λειτουργία του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας προκύπτει από τη διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν τις σπουδές και την έρευνα στο επιστημονικό πεδίο της Κοινωνικής Εργασίας, την διερεύνηση των θεσμικών, οικονομικών, αναπτυξιακών, κοινωνικών παραμέτρων που λειτουργούν στο εξωτερικό περιβάλλον του ΔΠΘ, καθώς και τις δυνατότητες/ικανότητες, που λειτουργούν στο εσωτερικό του περιβάλλον σύμφωνα με την ανάλυση SWOT. Από την SWOT ανάλυση προκύπτουν και οι λόγοι επιλογής του επιστημονικού πεδίου της Κοινωνικής Εργασίας.
Η θεμελίωση της σκοπιμότητας λειτουργίας του Τμήματος και του προγράμματος σπουδών αιτιολογείται:
- με βάση τις ανάγκες της οικονομίας, εθνικής και περιφερειακής·
- με βάση τη σύγκριση με άλλα εθνικά και διεθνή προγράμματα σπουδών στο ίδιο επιστημονικό πεδίο·
- με βάση τις εξελίξεις της επιστήμης (state-of-the-art)·
- με βάση τον υφιστάμενο ακαδημαϊκό χάρτη εξηγώντας σε τι διαφοροποιείται από τα υφιστάμενα Τμήματα και πώς επηρεάζεται από τη σημερινή κατάσταση του ακαδημαϊκού χάρτη στο επιστημονικό πεδίο της Κοινωνικής Εργασίας.
Η θεμελίωση της βιωσιμότητας του νέου Τμήματος βασίζεται στις υποδομές, το ανθρώπινο δυναμικό, τις δυνατότητες χρηματοδότησης, τις υπηρεσίες και τους διαθέσιμους πόρους:
- σε εκπαιδευτικές και ερευνητικές υποδομές (κτίρια, αίθουσες, εργαστήρια, εξοπλισμός, κ.λπ.)
- σε προσωπικό (υφιστάμενο και νέο, ανά κατηγορία, ειδικότητα, βαθμίδα και εργαστήριο). Ειδικά για το ακαδημαϊκό προσωπικό, μνημονεύονται με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα η πλήρωση των απαραίτητων θέσεων ΔΕΠ και η δέσμευση της Σχολής Κοινωνικών, Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών και του Ιδρύματος για την παραχώρησή τους σε βάθος πενταετίας, ώστε να καλύπτεται πλήρως, τουλάχιστον, όλο το εκάστοτε προκαθορισμένο βασικό πρόγραμμα διδασκαλίας·
- σε χρηματοδότηση (από δημόσιους και μη πόρους)
- σε υπηρεσίες (Ιδρύματος, Τμήματος).
H διάρθρωση των σπουδών:
- Η οργάνωση των σπουδών:
- Τα μαθήματα και οι κατηγορίες στις οποίες υπάγονται.
- Η κατανομή τους σε εξάμηνα.
- Η αντιστοιχία τους με το European Credit Transfer System (ECTS).
- Η μαθησιακή διαδικασία διασφαλίζεται μέσα από τη φοιτητοκεντρική προσέγγιση (τρόποι διδασκαλίας και αξιολόγησης των φοιτητών πέραν των παραδοσιακών μεθόδων).
- Τα μαθησιακά αποτελέσματα: Αναφέρονται στις γνώσεις, τις ικανότητες και τις δεξιότητες που αποκτούν οι απόφοιτοι και τα επαγγελματικά δικαιώματα.